روانشناسي

 
 
رفتار با كودكان دير آموز
|

كودكان دير آموز، برخورد و آموزش كودك دير آموز

كودكان دير آموز توانايي يادگيري مهارت هاي تحصيلي ضروري را دارند، اما ميزان و عمق يادگيري آن ها نسبت به هم سن سالانشان كمتر است به طوري كه نمرات هوش كودكان دير آموز بالاتر از نمرات كودكان عقب مانده ذهني و پايين تر از كودكان طبيعي مي باشد به همين دليل به آن ها كودكان مرزي مي گويند.

اين كودكان از نظر ظاهري تفاوتي با كودكان ديگر ندارند به همين دليل تشخيص آن ها تا موقع مدرسه رفتن به تاخير مي افتد در اين سن، والدين دچار نگراني مي شوند، توقعات والدين در مورد نمرات و مهارت هاي فرزندشان اين كودكان را دچار استرس و اضطراب مي كند و آن ها را در شرايط سختي قرار مي دهد.

لازم است تا والدين از طريق استعداديابي از توانايي فرزندشان آگاه باشند و بر اساس توانايي او انتظارات شان را تطبيق دهند در اين راستا مركز مشاوره به شما كمك مي كند تا با استفاده از روش هاي موثر به كودكتان كمك كنيد تا شرايط او بهبود يابد.

ويژگي هاي كودكان دير آموز چيست؟
كودكان دير آموز در ظاهر مانند ديگر كودكان جامعه هستند، اما بهره هوشي آن ها كمتر از كودكان معمولي مي باشد و بين ۷۰ تا ۸۴ است. اين كودكان علاقه به كارهاي فكري و يادگيري ندارند و قادر به انجام برنامه ريزي و كارهايي به صورت پيشرفته نيستند.

بسياري از اين كودكان در تحصيل دچار مشكل مي شوند به طوري كه ضعف هاي تحصيلي آن ها در تمام دروس مشخص است اما اين كودكان ممكن است در برخي از مهارت ها بسيار عالي باشند. از نشانه هاي ديگر كودكان ديرآموز مي توان به موارد زير اشاره نمود:

در پردازش اطلاعات بسيار ضعيف عمل مي كنند يكي از علل قابل شناسايي بدكاري در سيستم عصبي مركزي مي باشد.
از نظر مهارت هاي حركتي مانند راه رفتن تفاوتي با همسالان خود ندارند. اما از نظر مهارت هاي ظريف مانند نخ كردن دشواري هايي دارند.
يك نوع كندي حسي حركتي در انجام كارهاي شخصي خود دارند.
درجاتي از آسيب مغزي يا بدكاري سيستم اعصاب مغزي در آن ها ديده مي شود.
در حافظه ديداري و شنيداري مشكلات جدي دارند در نتيجه ديكته و نوشتن براي آن ها سخت و دشوار مي باشد.
بيشتر اين كودكان به خاطر بازخوردهايي كه از طرف ديگران دريافت مي كنند اعتماد به نفس آن ها كاهش مي يابد و هم چنين خودپنداره پاييني دارند.


كودكان دير آموز، ريشه مشكل كجاست؟
علل بروز اختلالات يادگيري و ديرآموزي كودكان هنوز به طور دقيق مشخص نشده است، با اين حال در پژوهش هاي مختلف بسياري از عواملي كه باعث ديرآموزي كودكان هستند شناسايي شده است كه هر كدام از آن ها به طور اختصار بيان شده اند:

عوامل ژنتيكي:
بر اساس تحقيقات انجام شده در خانواده هايي كه عضوي دچار اختلال يادگيري است احتمال بروز چنين اختلالي بسيار بيشتر مي باشد.

عوامل فيزيولوژيكي و بيوشيمي:
در صورت ابتلا به بيماري و يا صدمه ممكن است به مغز آسيب وارد شود و اين مسئله باعث اختلال در يادگيري يا ديرآموزي كودك شود. اين آسيب ها ممكن است در دوران جنيني يا بعد از زايمان به وجود آيد.

عوامل آموزشي:
عوامل ديگر محيطي مانند نداشتن فعاليت هاي محرك، تخصص ناكافي معلم در شيوه هاي آموزشي پايه، توقعات بسيار بالا يا پايين معلمان از دانش آموزان، تدريس ناكافي به دانش آموزان در عقب ماندگي كودكان نقش دارند.

منبع:مركز مشاوره و روانشناسي مشاورانه-رفتار با كودكان دير آموز



:: ات مرتبط:

:: برچسب‌ها:
نویسنده : ravanshenas4455
تاریخ : 1401/1/27 
زمان : ۱۶
[ ]